marți, 13 noiembrie 2012

       
           Dezbatere pe tema: 

          De ce ar trebui sa interzicem publicitatea  adresata copiilor ?

Cand vine vorba de publicitate, chiar daca nu sunt ei cei care iau decizia de cumparare, copiii o pot influenta foarte mult. Potrivit CNA, dintre minorii pana in 10 ani, cei mai mari consumatori de publicitate sunt copiii de 6 ani. Preferatele lor sunt spoturile haioase sau cele cu personaje din desene animate. Au telefoane mobile, se uita la televizor, merg in magazine si isi iau propriul cos de cumparaturi, descarca ultimele jocuri, aplicatii, muzica si sunt bombardati cu mesaje publicitare.  
In plus, de la o varsta au propriii bani de buzunar pe care ii cheltuiesc pe ce vor ei: junk food si chiar dulciuri promovate drept gustari sanatoase, cum ar fi iaurturile cu 1% fructe si 14% zahar etc. Multi copii sunt invatati ca nu-i frumos sa bazaie in public ca vor ‘din aia’. Dar cosmarul incepe acasa, cand parintii incep sa fie torturati cu metode dintre cele mai brutale: dat cu fundul de pamant, zbierat cu plamani de Angela Gheorghiu, carora li se adauga stricaciuni de tot felul. 72% dintre copiii de 6-10 ani din Romania spun ca au cerut cel putin o data parintilor sa le cumpere un lucru pe care l-au vazut intr-o reclama la TV
Cei mai slabi parinti cedeaza. Asadar, copiii sunt victimele in toata povestea asta. Pentru a-i proteja pe cei mici de promisiuni desarte si pe cei mari de caderi nervoase, exista tot felul de reglementari ale publicitatii care targeteaza copiii.
 Iata cateva exemple:
- emisiunile destinate copiilor nu pot fi sponsorizate de către persoane fizice sau juridice ale căror activităţi includ fabricarea ori comercializarea produselor medicale, a tratamentelor medicale sau a suplimentelor alimentare. (RO)
- jocurile video violente descarcate in voie de pe internet sau cumparate de parinti din magazinele specializate. Unele statistici din 2008 arata ca cele mai bine vandute jocuri video sunt cele care contin elemente de violenta, si tot statisticile arata faptul ca 97 % dintre copiii cu varste cuprinse intre 12 si 17 ani se joaca pe calculator. (S.U.A.)
- in publicitatea adresata copiilor in varsta de pana la 12 ani, referitoare la alimente, este interzisa folosirea celebritatilor, personalitatilor sau medicilor; se excepteaza publicitatea la alimentele naturale. (RO)
- este interzisa difuzarea de publicitate si teleshopping in care personal medical sau farmacisti recomanda ori avizeaza produse alimentare destinate copiilor, produse medicamentoase, tratamente medicale, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti sau suplimente nutritive. (RO)
- publicitatea si teleshoppingul pentru produse de slabit sau mentinerea greutatii corporale nu pot fi difuzate în emisiunile pentru copii sau în pauzele publicitare care precedă ori urmează unor astfel de emisiuni. (RO)
- in Suedia si Norvegia este interzisa publicitatea care se adreseaza copiilor de pana la 12 ani.
- publicitarii nu au voie sa promoveze kit-uri si seturi de lucru manual/constructie pe care un copil mediu nu le poate asambla. (Canada)
- publicitarii nu au voie sa foloseasca personaje de desene animate in reclame la produse pentru copii. (Canada)
- sunt interzise reclamele care sugereaza ca daca vei avea produsul, vei fi mai bun decat alti copii. (Canada)
- publicitatea nu trebuie  sa ii incurajeze pe copii sa isi convinga parintii sa le cumpere ceva si nici sa se foloseasca de credibilitatea parintilor sau a educatorilor lor. (Legislatia UE)
- publicitatea nu trebuie sa arate minori in situatii periculoase. (Legislatia UE)
- este interzisa plasarea de produse in programele pentru copii. (Legislatia UE)
Pe langa aceste legi, exista si cateva reglementari autoimpuse de branduri, cum ar fi:
- dulciurile si snacksurile nu trebuie promovate drept mese principale ale zilei.
- nu trebuie incurajat consumul excesiv.
- brandurile de tutun si bauturi alcoolice nu se asociaza cu nimic ce ar putea face trimitere la copii.
Voua ce amintiri v-a lasat publicitatea vazuta in copilarie? Ce reguli credeti ca ar trebui sa mai existe pentru a proteja copiii de mesaje nepotrivite varstei si capacitatii lor de a alege?
Cateva idei care mi-au ramas:
- life is about buying
- brands want to turn them into lifetime consumers
- the real money is in the kids’ puchasing influence

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trimiteți un comentariu!